Vo februári nastalo obdobie, že ma opäť po dvoch rokoch čakalo meranie emisií a technická kontrola. Ani jedna z kontrol ale nebola bezproblémová. A ešte keď mi technik povedal, že budúcim meraním emisií o dva roky už neprejdem .. začalo hľadanie informácií. Samozrejme ním prejsť chcem a mať všetko v poriadku.

Majiteľom nafťákov neustály boj proti dieselom sťažuje život. Nízkoemisné zóny sú len jedným z príkladov. Nevedel som o tom, ale za posledné dva roky nastalo v SME a STK veľké množstvo zmien.

Týmto článkom tie zmeny nechcem nejak rozoberať, naopak by som chcel článok zachovať čo najkratší. Len predhodím pár zaujímavých odkazov, citácií článkov a pridám pár rád majiteľom nafťákov čo pred meraním emisií spraviť, aby bol prechod cez meranie jednoduchší.

ASEM

V prvom rade spomeniem článok od ASEMu, ktorý popisuje ako Octavia RS 125 kW (kód motoru BMN) s dymivosťou o 3 000 % vyššou než je obvyklé emisiami prejde. Kto je ASEM? „Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) je zájmová organizace, jejímž hlavním cílem je udržitelný stav emisí pocházejících z dopravy motorových vozidel a ze zdrojů se spalovacími motory.”.

http://www.asem.cz/blog/vyhovi-auta-s-vytlucenymi-filtry-castic-a-bez-katalyzatoru-u-emisi

Kúsok citácie z ich článku:

Pokud by vůz měl celistvý filtr částic, měřili bychom kouřivost 0,00 až 0,03 [1/m]. Tento však vykázal 0,46 [1/m], přičemž povolená hodnota (též velmi zastaralá norma neuvažující filtry částic) vytištěná na štítku vozidla je 0,5 [1/m]. Dle zákona tedy vozidlo, z jehož výfuku jsou metány saze o ca 3000% vyšší než běžně obvyklé a bez problémů dosažitelné, u Měření emisí bez problémů vyhoví.
Nebylo by lepší, aby majitele dieselů zákon vyňal z povinnosti měřit emise, když jde o pouhé výpalné za kontrolní známku?

Za prečítanie určite stojí i diskusia pod článkom.

Autobible

Ďalší zaujímavý článok nesie titulok „Dieselgate na pokračování: Citroën C4 Cactus překročil emise v reálném provozu o 730 %”.

EGR ventil (Exhaust Gas Recirculation)

Jedna z neuveriteľných kravín, ktorú automobilky vymysleli k tomu aby sa zmiernili emisie. EGR ventil prepúšťa späť do nasávania vzduchu časť výfukových plynov ktoré motor opäť spaľuje. EGR ventil vie vyústiť k množstvu problémov a veľa ľudí ho kvôli tomu demontuje alebo „zastavuje”. Existujú na to sady a dajú sa voľne kúpiť, avšak už to nie je legislatívne v poriadku a na meraní emisií budú problémy. EGR je často v spomínaný v nasledovných článkoch, tak nemá zmysel detailnejšie o ňom písať.

Veľmi pekný článok o EGR som našiel s titulom „EGR ventil: další součástka moderních motorů, která umí majitele potrápit”.

DPF/FAP filter

Tento filter sa ma síce netýka ale i ohľadom neho mám otvorený v záložkách jeden skvelý článok - „Filtr pevných částic: noční můra majitelů dieselů”.

A teraz poďme k samotnému meraniu emisií a zmenám

Článok „STK opět zpřísnily. Na emisních testech jdou po filtrech pevných částic” popisuje zmeny, ktoré sa v meraní emisií udiali.

Nakoniec článok, ktorý sa mi páči úplne najviac nesie titulok „Měření emisí v roce 2018: Kdo na emisích neprojde?”. Tento článok rozhodne stojí za prečítanie.

Článok popisuje i EGR ventil s podtitulkom „Zrádce jménem EGR: Vyhození z emisí zachrání motor”:

Starší auta mívají většinou ventily EGR ovládané pneumaticky. Otvírá je podtlak, zavírá pružina. Pokud se v nich už usadilo hodně sazí (a tento proces se velmi zrychluje s opotřebenými vstřikovači), ventil nedosedne, netěsní a výfukové plyny do sání pouští, i když nemá. Ve válcích je pak málo čerstvého vzduchu, palivo nemá v čem shořet a motor kouří. Se zvýšenou kouřivostí rychle klesá i kondice celého motoru – sání pozvolna zarůstá a čerstvý vzduch se nemá jak do motoru dostat, takže klesá výkon. Olej se kontaminuje sazemi a roznáší je do všech míst motoru – třeba i do choulostivých hydraulických zdvihátek. Ventil EGR je prvním, čemu byste měli po „vyhození z emisí” věnovat pozornost. Jeho včasná výměna vám zachrání motor.

EGR ventil budem čistiť hneď teraz na jar akonáhle bude trochu teplejšie. Na jeho čistenie existuje množstvo prípravkov, napríklad spreje okolo 150 Kč. Jeden taký som si už vyhliadol v drogérii PeMi na Olšanskom námestí, ktorú mám celkom rád. Ja však na čistenie budem voliť i inú a to najlepšiu možnú cestu - ultrazvukovú čističku (Michal ďakujem). Na čistenie EGR a sacieho potrubia som sa chystal už pred 1-2 rokmi, ale nechal som to bohužiaľ tak. Asi to tak malo byť a ten správny čas nastal až teraz. Samozrejme z čistenia bude i článok.

Sekcia s podtitulkom „Problémy motorů TDI-PD: Méně šťastný příběh” sa ma týka úplne najviac. Som šťastným majiteľom TDI-PD motoru a nedám naň dopustiť, ale o tom inokedy v inom článku.

Ďalšia krátka citácia:

Že i BXE může emise splnit, nám ve svém servisu dieselů dokázal Petr Rada z jihočeské Soběslavi. Na octavii s 210 000 km před časem zrepasoval vstřikovače (cena takové opravy dosahuje asi 20 000 Kč) a kouřivost jsme jí naměřili 0.89.
„Otvírací tlak trysek jednotek PD s najetými kilometry rychle klesá, dělají pak větší kapky a motory více kouří. Paradoxně díky pomalejšímu hoření velkých kapek pak tyto jinak hlučné motory mají tišší chod a majitelé nevnímají, že by jim cokoliv bylo,” vysvětluje Petr Rada.
Majitelé starých poctivých TDI tak stojí před zcela novou nutností měnit trysky na bezvadně jezdících motorech kvůli tomu, aby méně kouřily a prošly na SME.

Článok je zakončený piatimi radami pre ľahší prechod cez meranie emisií:

  1. Tankujte povýrobně aditivované nafty (obvykle se nějak jmenují: Effecta, Verva, Maxx-Motion, Evo, V-Power), nebo přidávejte aditivum individuálně. Nejen před měřením emisí, ale pořád.
  2. Před měřením emisí auto projeďte svižnějším tempem na delší vzdálenost, aby z výfuku vylétaly saze, které se tam při klidné jízdě hromadí. Jízdou zahřátý motor projde snáze než ten, který stál přes noc na dvorku a technik jej musí zahřívat na dílně.
  3. Pokud vás čeká výměna rozvodů, udělejte ji ještě před měřením. Vytáčení do přeběhových otáček diesel vydrží, ale musí mít v pořádku rozvody. Jakkoliv je dnes potkání při měření emisí mnohem vzácnější než v dobách Fordů Sierra 1.8 Turbodiesel, stát se to může stále.
  4. Nevztekejte se na technika, za nic nemůže. Nevytáčí auto do maximálních otáček proto, že by se vám chtěl pomstít, ale protože to předepisuje metodika. Kdyby to chtěl u elektronicky řízených motorů nějak ošidit, musel by místo vašeho vozu připojit jiný a vytáčet jej. Třeba u skupiny VW to nejde, v řídicí jednotce je i číslo VIN.
  5. Emise řešte s dostatečným předstihem. Dobré servisy dieselů mají svůj kouřoměr a zjistí, zda je váš motor v pořádku.

Ja ešte doplním o svoje dve rady pre zlepšenie prechodu cez emisie:

  1. Vymeniť vzduchový filter za nový
  2. Vyčistiť EGR ventil (a prípadne nasávacie potrubie)

A čo je najväčším paradoxom merania emisií? Emisie NOx za ktoré je Volkswagen bitý v rámci aféry Diesel Gate sa na pri meraní emisií ani vôbec nemerajú.

Držím palce na meraní !

Zverejnené 23.03.2018